سیستم استارت بدون کلید (Keyless) تکنولوژی است که به رانندگان امکان دسترسی به خودروهایشان و راه‌اندازی موتور بدون نیاز به کلید فیزیکی را می‌دهند. این سیستم از یک دستگاه به نام جا کلیدی یا FOB تشکیل شده است که به صورت الکترونیکی عملکرد کلید معمولی را انجام می‌دهد. در این مقاله از گروه تعمیرات کریم سیستم به بررسی این نوع استارت ماشین و روش دکمه ای کردن خودرو‌های قدیمی‌ می‌پردازیم.

سیستم کیلس (Keyless) چیست؟

سیستم کیلس (Keyless) یا همان سیستم دسترسی بدون کلید به خودرو، به راننده امکان می‌دهد که بدون نیاز به استفاده از کلید یا سوییچ، با استفاده از یک ریموت، درب خودرو را باز و بسته کند و حتی موتور خودرو را راه‌اندازی کند.

به عبارت دیگر، راننده با داشتن ریموت خودرو، نیازی به استفاده از کلید یا سوییچ برای بازکردن درب‌ها یا راه‌اندازی موتور ندارد. با نزدیک شدن به خودرو، گیرنده‌ها و حسگرهای آن ریموت را تشخیص می‌دهند، که به راننده این امکان را می‌دهد که با فشردن دکمه‌های مربوطه روی دستگیره یا روی ریموت، درب‌ها را باز یا بسته کند. برای روشن کردن موتور نیز، دکمه استارتی وجود دارد که با فشردن همزمان آن و پدال ترمز، موتور خودرو روشن می‌شود.

این سیستم به کاربر این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به استفاده از کلید معمولی، به راحتی از خودرو استفاده کند و از امکانات راحت‌تری برخوردار شود. با این حال، باز هم این سیستم دارای معایبی مانند نقاط ضعف امنیتی در سیستم‌ است که نیازمند مراقبت و توجه ویژه‌تر از سوی کاربران است.

انواع مختلف کلید کیلس (Keyless)

سیستم‌های استارت بدون کلید (Keyless) ممکن است از انواع مختلف دکمه‌ها یا سوئیچ‌ها برای فعال‌سازی استفاده کنند. دکمه‌های فشاری یا سوئیچ‌های راکر رایج هستند. برخی از آن‌ها باید با فشار دادن دکمه فعال شوند، حال آنکه برخی دیگر نیاز به چرخش مانند کلید فیزیکی دارند.

این سیستم‌ها از نظر هشدارهایی که به راننده می‌دهند و همچنین از نقطه نظر اقداماتی که در شرایط نا ایمن انجام می‌شود، مانند هشدارهای مربوط به گیربکس، وضعیت ترک خودرو در حالی که موتور فعال و روشن است متفاوت عمل می‌کنند.

سیستم‌های جرقه زنی بدون کلید اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ در مدل‌های خودروهای لوکس معرفی شدند، اما در حال حاضر در خودروهای معمولی و رایج نیز یافت می‌شوند.

انواع مختلف کلید کیلس (Keyless)

وسایل نقلیه ای که این سیستم‌ها را دارند با چه خطراتی رو به رو می‌شوند؟

رانندگانی که خودرو را بدون قرار دادن آن در حالت پارک خاموش می‌کنند و از محل خودرو دور می‌شوند ممکن است خطراتی مانند روشن شدن خودرو را تجربه کنند. همچنین این عمل می‌تواند منجر به فعال شدن موتور خودرو و افزایش خطر مسمومیت با مونوکسید کربن در محیط بسته را به وجود بیاورد. همچنین، رانندگانی که با نحوه خاموش کردن موتور خودرو در مواقع اضطراری آشنا نیستند، ممکن است با مشکل روبرو شوند.

برای اطمینان از خاموش بودن موتور خودرو، می‌توانید به برخی از نکات ایمنی اولیه توجه کنید. مواردی مانند اطمینان از قرار گرفتن خودرو در حالت پارک قبل از خاموش کردن موتور، اطمینان از خاموش بودن موتور، استفاده از ترمز دستی خودرو، مطالعه دقیق دفترچه راهنمای راننده برای دستورالعمل‌های صحیح در مورد عملکرد خودرو و مشاهده ویدیوهای ایمنی درباره استارت بدون کلید (Keyless) برای آگاهی از نکات ایمنی مربوط به خودرو، از جمله مواردی است که باید مورد بررسی و آموزش قرار بگیرند.

استارت بدون کلید (Keyless) اولین بار در چه خودرویی دیده شد؟

مرسدس بنز اولین برند خودرویی بود که سیستم‌های استارت بدون کلید (Keyless) را در مقیاس بزرگ به کار انداخت. امروزه برندهای مختلفی از خودروهای لوکس مانند رولز رویس، آکورا و لکسوس فوب‌های بدون کلید را تولید می‌کنند. کلید استارت دکمه‌ای به رانندگان اجازه می‌دهد موتور خودرو را با فشار دادن آن روشن کنند. در واقع، برای روشن کردن موتور، نیاز است ترمز خودرو را فشار داده باشید. این نوع استارت فقط در سیستم‌های جرقه زنی بدون کلید موجود است.

Push Start چگونه کار می‌کند؟

استارت فشاری با استفاده از سیستم جرقه زنی بدون کلید کار می‌کند. چنین فناوری از یک مدل به مدل دیگر متفاوت است، اما آنها با جایگزینی یک کلید معمولی با جا کلیدی به طور مشابه کار می‌کنند.

این جاکلیدی دارای یک فرستنده منحصر به فرد است که سیگنال با فرکانس پایین را به ماشین شما ارسال می‌کند. این سیستم فقط دارای شناسه برای خودرو شماست. بنابراین یک جا کلیدی یا فوب با ماشین‌های دیگر کار نمی‌کند.

البته، هنگام استارت زدن ماشین شما همچنان به کلید نیاز است، زیرا کامپیوتر ماشین باید بتواند فرکانس آن را قبل از روشن کردن موتور تشخیص دهد. به طور خلاصه، شما همچنان باید جاکلیدی را مانند یک کلید معمولی داخل ماشین خود حمل کنید.

هنگامی‌که کامپیوتر ماشین شما به جا کلیدی متصل شد، می‌توانید به سادگی با فشار دادن دکمه استارت، ماشین را روشن کنید. دقت داشته باشید قبل از اینکه بتوانید استارت بزنید و دنده ماشین خود را تعویض کنید، حتما ابتدا پدال ترمز را فشار دهید. این یک اقدام ایمنی برای ماشین‌های دارای دکمه استارت یا کیلس است.

سیستم جرقه زنی فشاری برای جلوگیری از سرقت ماشین طراحی شده است. از آنجایی که ماشین فقط فرکانس خاصی را تشخیص می‌دهد که از جا کلیدی یا فوب است، دزدیدن ماشین شما دشوار می‌شود.

 Push Start چگونه کار می‌کند؟

مزایا و معایب استارت فشاری یا کیلس

در اوایل دهه ۲۰۰۰، خودروسازان شروع به تولید خودروهایی کردند که دارای سیستم جرقه زنی Push Start  بودند. این فناوری جدید جایگزین استفاده از کلید معمولی برای قرار دادن در شیار استارت، تعویض کلید و روشن کردن موتور شده است.

با این وجود خودروهایی هستند که برای کاهش هزینه کلی خودرو هنوز از کلیدهای سنتی استفاده می‌کنند. همچنین برخی از دوستداران ماشین هنوز استفاده از سوییچ و روشن کردن سنتی خودرو را به سیستم‌های Keyless ترجیح می‌دهند.

در حالی که به نظر می‌رسد که استارت بدون کلید (Keyless) یک موهبت برای علاقه مندان به خودرو است، برخی نگرانی‌ها یا باید بگویم معایبی در چنین فناوری وجود دارد. در ادامه برخی از مزایا و معایب آن را با هم بررسی می‌کنیم.

مزایای روشن کردن خودرو با دکمه استارت

معایب روشن کردن خودرو با دکمه استارت

آیا می‌توانیم برای خودرو‌های قدیمی ‌و دارای سوییچ، استارتر دکمه ای نصب کنیم؟

برخی از صاحبان خودرو‌های قدیمی‌که به روش سنتی و با سوییچ روشن می‌شوند تمایل دارند خودروی خود را کیلس کنند. این افراد باید دقت داشته باشند که به فردی متخصص و ماهر در این زمینه مراجعه کنند. در غیر این صورت با مشکلات زیادی در برق خودرو رو به رو می‌شوند.

اضافه کردن استارت دکمه‌ای به خودروهای قدیمی‌معمولاً نیاز به تغییرات الکتریکی و مکانیکی زیادی دارد. به دلیل پیچیدگی موارد فنی، این تعویض به نکات حرفه ای نیاز دارد. این تغییرات شامل تغییرات در سیستم‌های الکتریکی و سیمکشی خودرو، افزودن سیستم‌های امنیتی، وصل کردن دکمه استارت به سیستم ریله‌های موتور و … می‌شود که بسته به نوع خودرو، پیچیدگی‌های خاصی دارد.

بهترین راه برای نصب دکمه استارت بدون کلید (Keyless) در خودروی قدیمی‌مراجعه به یک تعمیرگاه متخصص یا برقکار ماهر و با تجربه خودرو است. متخصصان می‌توانند در مورد نحوه نصب و انجام تغییرات مورد نیاز برای اضافه کردن استارت دکمه‌ای به خودرویتان شما را راهنمایی کنند.

آیا می‌توانیم برای خودرو‌های قدیمی ‌و دارای سوییچ، استارتر دکمه ای نصب کنیم؟

جمع بندی

سیستم استارت بدون کلید (Keyless) فناوری امروزی است که در خودور‌های خارجی شاهد آن هستیم. در بازار ایران برای کاهش قیمت خودروها همچنان از روش استارت سنتی و استارت با سوییچ استفاده می‌کنند. اگر تصمیم دارید خودرو خود را تبدیل به استارتر Keyless یا بدون کلید کنید با شماره تلفن گروه تعمیرات کریم سیستم ۰۹۱۲۰۷۸۵۰۲۱ تماس بگیرید. متخصصان ما با اطمینان کامل اقدام به تعویض سوییچ خودرو شما می‌کنند.

متا : استارت بدون کلید Keyless و دکمه ای کردن سوییچ خودرو غیر فابریک|کریم سیستم

دیسکریپشن: گروه تعمیرات کریم سیستم ۰۹۱۲۰۷۸۵۰۲۱ نصب استارت بدون کلید Keyless، نصب سیستم صوتی، نصب پد اندروید، تعمیر ضبط و فروش ردیاب را ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *