سیستم صوتی در خودروها جزء حیاتی برای تجربه رانندگی است. معمولاً سیستم‌های صوتی میتسوبیشی Mitsubishi با کیفیت بالا و عملکرد عالی شناخته می‌شوند، اما ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به تعمیر داشته باشند. اگر صدای خروجی نامفهموم یا صدای خش خش احساس میکنید یا حتی سیستم عمل نمی‌کند، این مشکلات ممکن است ناشی از اتصالات ضعیف، قطعات فرسوده یا مشکلات الکتریکی باشند.

تعمیر سیستم صوتی خودرو میتسوبیشی نیازمند دقت و شناخت کامل از قطعات الکتریکی و صوتی بوده و احتمالاً نیاز به تخصص فنی دارد. در این مقاله از گروه تعمیرات کریم سیستم به بررسی مشکلات رایج در سیستم صوتی، ضبط و مانیتور میتسوبیشی Mitsubishi می‌پردازیم.

رادیو ماشین میتسوبیشی Mitsubishi چگونه کار می‌کند؟

یک گیرنده رادیویی خودرو از یک آنتن برای جمع آوری سیگنال‌های صوتی استفاده می‌کند. سپس آن را تقویت کرده و برای لذت بردن راننده به بلندگوها می‌فرستد. سیگنال‌های رادیویی مدوله شده با دامنه (AM) یا مدوله فرکانس (FM) هستند.

چه چیزی می‌تواند رادیو ماشین را خراب کند؟

همانند سایر دستگاه‌های استریو، رادیو خودرو در برابر مشکلات مکانیکی ناشی از کثیفی و رطوبت آسیب‌پذیر است. سیستم را تمیز و خشک نگه دارید تا مشکلات و تعمیرات به حداقل برسد. نویز و آنتن معیوب از مشکل رایج رادیو ماشین هستند.

به دلیل ضد سرقت بودن اتومبیل های مدرن، نیاز دارند که قبل از کارکرد ضبط، یک کد ذخیره شده در حافظه به طور خودکار وارد شود. با دانستن این موضوع، دزد ممکن است رادیو را سرقت نکند زیرا بدون کد کار نمی‌کند. متأسفانه، کد فقط تا زمانی ذخیره می‌شود که باتری ماشین شما کار کند. هنگامی‌که باطری جدا می‌شود و یا تمام می‌شود کد از بین می‌رود.

چگونه می‌توانم مشکل ضبط ماشین را شناسایی کنم؟

چگونه می‌توانم مشکل ضبط ماشین را شناسایی کنم؟

برای تعمیر ضبط ماشین به چه چیزی نیاز داریم؟

اکثر ضبط‌های مدرن بر روی تخته‌های مدار چاپی ساخته می‌شوند که توسط هیچ کس جز تکنسین‌های آموزش دیده قابل تعمیر نیستند. با این حال، هنوز کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و قطعاتی را که می‌توانید جایگزین کنید. در ادامه وسایلی که نیاز دارید را بررسی می‌کنیم.

مراحل تعمیر ضبط  و رادیو خودرو

در ادامه با برخی از مراحل آشنا می‌شویم.

تشخیص صدای نویز در رادیو خودرو میتسوبیشی Mitsubishi

آنتن خارجی رادیو ماشین را تعویض کنید

آنتن داخلی رادیو خودرو را تعویض کنید

بسیاری از آنتن‌های خودرو در قاب یا بدنه خودرو تعبیه شده اند. برای تعیین اینکه آیا آنتن ماشین شما قابل تعویض است یا خیر، دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید یا از تعمیرگاه تخصصی سیستم صوتی خودرو میتسوبیشی کمک بگیرید.

ضبط ماشین را بردارید

مدل‌های مختلفی از ضبط به همراه نصب‌های مختلف وجود دارد اما در حالت کلی رادیوهای خودرو معمولاً توسط براکت‌ها در جای خود ثابت می‌شوند. صفحه یک پوشش تزئینی است که بست‌ها (پیچ‌ها و مهره‌ها) را که رادیو را روی براکت‌ها نگه می‌دارند پنهان می‌کند. پس از برداشتن، ضبط به سمت شما حرکت می‌کند و به شما امکان می‌دهد اتصالات الکتریکی را از برق، بلندگو و سیستم آنتن جدا کنید. خوشبختانه، اکثر رادیوهای ماشین مدرن قابل تعویض هستند و شامل دستورالعمل‌های نصب هستند.

قطعات الکترونیکی رادیویی ماشین را تمیز کنید

تعمیر آمپلی فایر

تعمیر آمپلی‌فایر به نحوه عملکرد تقویت‌کننده صدا، ایراد به وجد آمده، نحوه شناسایی مشکل تقویت‌کننده و قطعات و ابزارهایی که برای رفع آن نیاز دارید بستگی دارد.

آمپلی فایر چگونه کار می‌کند؟

آمپلی فایر یک دستگاه الکترونیکی است که منابع سیگنال صوتی را از یک گیرنده داخلی AM-FM و همچنین یک پخش کننده سی دی خارجی، پخش نوار یا سایر دستگاه‌های سرگرمی‌خانگی صوتی را تقویت و کنترل می‌کند. سیگنال خروجی به بلندگوهای صوتی داده می‌شود.

چه مشکلی با آمپلی فایر ممکن است رخ دهد؟

مهمترین ایراد آمپلی فایر خطای اپراتور است. یعنی اگر همه چیز روشن شود اما صدا نباشد، ممکن است سیم‌های بلندگو وصل نشوند یا دکمه بلندگو انتخاب نشود. در این موارد سیم آسیب دیده یا فیوز داخلی سوخته است.

یکی دیگر از شایع ترین علل مشکلات گیرنده، اکسید شدن کنتاکت‌های الکتریکی و جک‌هاست. جک کانکتوری است که برای اتصال سیم یا دوشاخه به مدار استفاده می‌شود. جک یا دوشاخه‌ای که روی آن سولفات بسته است، جریان الکتریکی را هدایت نمی‌کند. بنابراین دستگاه خط سیگنال را دریافت نمی‌کند.

اغلب، مشکل در تقویت کننده نیست، بلکه در یکی از اتصالات بین آن و منبع یا بلندگوهاست. قبل از باز کردن دستگاه و نگاه کردن بیشتر، از یک تستر تداوم یا یک مولتی متر برای بررسی تداوم کابل‌های صوتی در داخل و خارج از آمپلی فایر استفاده کنید.

چه مشکلی با آمپلی فایر ممکن است رخ دهد؟

چگونه می‌توانم مشکلات آمپلی فایر میتسوبیشی را شناسایی کنم؟

شناسایی مشکل در آمپلی فایر بدون قدرت، بدون صدا یا صدای بد کار آسانی است. در برخی موارد، مشکل در واقع در یک واحد صوتی است که به تقویت کننده مانند پخش کننده سی دی، نوار کاست، پخش کننده DVD یا بلندگو وارد می‌شود.

یکی از اولین کارهایی که می‌توانید امتحان کنید این است که تمام منابع صوتی دیگر را از آمپلی فایر حذف کنید و فقط از گیرنده داخلی استفاده کنید تا مشخص شود که دستگاه برق دارد یا صدای خوبی دارد.

تعمیر آمپلی فایر

پس از باز شدن بدنه آنپلی فایر، ابتدا به دنبال سیم‌های شل یا سوخته باشید.

مراحل تعمیر آمپلی فایر خودرو میتسوبیشی Mitsubishi

آمپلی فایرها مانند سایر وسایل و قطعات خودرو مونتاژ می‌شوند. بنابراین تعمیر قسمت‌های اصلی مشابه است. برای مثال، سیم‌ها ممکن است به طور مداوم برق را تحویل ندهند، سوئیچ‌ها و کنترل‌کننده‌ها می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند و فیوزها ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. با این حال، اغلب چیزی که آمپلی فایر بیشتر به آن نیاز دارد، تمیز کردن کامل با دستگاه بادیا پاک کننده تماسی است.

علاوه بر فیوزهای قابل دسترسی از پشت کابین، بسیاری از آمپلی فایر‌ها شامل یک یا چند فیوز داخلی هستند.

اگر هیچ یک از این اقدامات مشکل را حل نکرد، از متخصص کمک بگیرید. تجهیزات صوتی مدرن با استفاده از اجزای ظریف ساخته شده اند که قابل تعمیر نیستند. بهتر است در این مواقع آنها را تعویض کنید.

نحوه تعمیر اسپیکر میتسوبیشی Mitsubishi

آیا اسپیکر ماشین شما خراب شده است؟ اگر بلندگوی شما صدای وحشتناکی مانند ترق، وزوز یا خراش تولید می‌کند یا اصلا صدایی ندارد ممکن است بلندگوی خراب شده باشد. بسته به میزان آسیب، ممکن است بتوانید خودتان آن را برطرف کنید.

رایج ترین مناطق آسیب دیده بلندگوهای خراب شده

در ادامه با مشکلات باند و بلندگو در خودرو آشنا می شویم.

مرحله ۱ مخروط بلندگو قسمت اصلی یک بلندگو است.

مرحله ۲ فومی ‌که از بلندگو محافظت می‌کند

مرحله ۳ سیم پیچ صدا اجازه می‌دهد تا صدا در برابر مخروط ارتعاش کند

چگونه می‌توان تشخیص داد کدام ناحیه از بلندگو شکسته است؟

چگونه می‌توان تشخیص داد کدام ناحیه از بلندگو شکسته است؟

مرحله ۱ بلندگو یا اسپیکر را روشن کنید.

مرحله ۲ صدا را تست کنید.

مرحله ۳ به صداهای جغجغه، ترقه یا خفه گوش دهید

مرحله ۴ به کمبود برد گوش کنید

مرحله ۵ کمبود ارتعاش را احساس می‌کنید

مرحله ۶ اسپیکر را برای آسیب دیدن بصری بررسی کنید.

مرحله ۷ مشکل را تشخیص دهید.

تعمیر سیستم صوتی، ضبط و مانیتور

مشکلات مانیتور میتسوبیشی و علت ایجاد آن

مانیتورهای خودروهای میتسوبیشی ممکن است با مشکلات گوناگونی روبرو شوند. در ادامه برخی از این مشکلات را می‌بینیم.

عدم روشن شدن یا خاموش شدن ناگهانی: این مشکل ممکن است به دلیل مشکلات الکتریکی، اتصالات نادرست یا قطعات فرسوده باشد.

نمایش تصویر نامشخص یا تاریک: به دلیل خرابی در نور پس‌زمینه (backlight) یا مشکلات در قسمت‌های داخلی صفحه نمایش این مشکل رخ می‌دهد.

صفحه نمایش با پریدگی یا خطوط عمودی و افقی: به دلیل مشکلات در درایورها، کابل‌ها یا خود صفحه نمایش اتفاق می‌افتد.

عدم واکنش به دستورات یا کندی در عملکرد: این مشکل ناشی از مشکلات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری یا اتصالات نادرست است.

صداهای غیرعادی مانند بوق یا صدای خش خش: به دلیل مشکلات الکتریکی یا فنی ممکن است این صدا‌ها به گوش برسد که باید توسط یک تکنسین متخصص تعمیر شود.

جمع بندی

تعمیر سیستم صوتی و ضبط و مانیتور میتشوبیشی Mitsubishi بهتر است توسط تعمیرکاران با تجربه انجام شود. تعمیرگاه ضبط کریم سیستم ۰۹۱۲۰۷۸۵۰۲۱ آماده ارائه بهترین خدمات، در زمان کم و با بالاترین کیفیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *