نصب و تعمیر سیستم صوتی خودرو، مانیتور، باند، و بلندگو یکی از اجزای مهم و پرکاربرد در بهبود تجربه رانندگی است. با افزایش تقاضا برای امکانات سرگرمی‌و صوتی در خودروها، انجام کارهای نصب و تعمیر این اجزای صوتی به یک هنر و فن تبدیل شده است.

هنگام نصب، توجه به اموری مانند مکان مناسب برای قرار دادن مانیتور، انتخاب بهترین بلندگوها و باندها و اتصال آن‌ها به دستگاه صوتی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، تعمیرات مرتبط با این اجزا، از جمله رفع اشکالات صوتی، تعمیر بخش‌های داخلی یا تعویض قطعات آسیب‌دیده نیز انجام می‌شود.

درک عمیق از اتصالات الکتریکی و آگاهی در استفاده از ابزارها و تجهیزات مربوطه از ضروریات این کار است. نیاز به دقت و دانش فنی در این زمینه، امکان ارائه خدمات بهتر و کیفیت بالاتر را برای نصب و تعمیر این سیستم‌های صوتی فراهم می‌سازد. در این مقاله از گروه تعمیرات کریم سیستم به بررسی علائم خرابی سیستم صوتی و راه‌های تعمیر آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نشانه‌های خرابی باند و بلندگو

هنگامی‌که بلندگوهای خودرو از کار می‌افتند، معمولاً با کاهش ناگهانی و شدید کیفیت صدا متوجه آن می‌شویم. این افت به دلیل نوعی خرابی مکانیکی یا حرارتی در بلندگو ایجاد می‌شود که مانع از عملکرد درست آن می‌شود.

خرابی‌های مکانیکی بلندگو معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مخروط بلندگو بیشتر از آنچه طراحی شده است کار کند. خرابی‌های حرارتی زمانی ایجاد می‌شوند که به بلندگو با قدرت بیش از حد استفاده شود و اجزای داخلی ظریف ذوب شوند یا بسوزند.

نشانه‌های خرابی باند و بلندگو

ضربه به مخروط بلندگو آریزو

در بیشتر موارد، بلندگوهای خودرو به دلیل تصادف یا بی احتیاطی مانند بالا بردن صدا برای مدت طولانی از بین می‌روند. با این حال، ممکن است بلندگوهای خودرو به دلیل کهنگی نیز از کار بیفتند. همچنین بلندگوهایی که در ابتدا با مواد نامرغوب ساخته شده اند، در هنگام استفاده معمولی با افزایش میزان کارکرد، احتمال دارد که از کار بیفتند.

چگونه بلندگوهای خودروی آریزو خراب می‌شوند؟

وقتی کسی می‌گوید که یک بلندگو خراب شده، ممکن است اسپیکر اصلا کار نکند یا افتضاح به نظر برسد. در شرایطی که اسپیکر ماشین کاملاً از کار افتاده باشد، معمولاً هیچ صدایی از آن نمی‌شنوید. در موارد دیگر، ممکن است به جای موسیقی که می‌خواهید به آن گوش دهید، صدای وزوز به گوش برسد. از آنجایی که دلایل زیادی برای از کار افتادن بلندگوهای خودرو وجود دارد مهم است که قبل از تعویض بلندگوهای خود مطمئن شوید که آنها واقعاً از کار افتاده اند، حتی اگر اصلاً صدایی از آنها خارج نمی‌شود باز هم آنها را چک کنید.

هنگامی‌که یک اسپیکر یا بلندگو‌های خودرو تا حدی خراب می‌شوند، معمولاً همچنان صدا از آنها دریافت می‌کنید، اما صدا مخدوش می‌شود. ممکن است صدای خش خش یا ترقه، اعوجاج ایستا یا فازی را بشنوید که بسته به نوع بلندگوی خراب شده، ممکن است در یک محدوده صدای خاص شایع به نظر برسد.

علائم خرابی بلندگو‌های خودرو

در ادامه علائم اصلی خراب شدن بلندگوهای خودرو آریزو Arrizo را با هم بررسی می‌کنیم.

·         صدا مخدوش، خش خش و مبهم

اگر به بلندگوها مشکوک هستید، میزان صدای خود را روی سطح پایین تا متوسط تنظیم کنید و به اعوجاج گوش دهید. برای جلوگیری از استاتیک معمولی مرتبط با رادیو FM، به یک CD گوش دهید یا یک پخش کننده MP3 را وصل نمایید.

اگر صدای خش خش یا تیرگی را می‌شنوید و افزایش صدا باعث بدتر شدن اعوجاج می‌شود، یکی یکی بلندگو‌ها را امتحان کنید و بلندگو خراب را جدا نمایید. در بیشتر موارد، متوجه خواهید شد که یک یا چند بلندگوی شما دارای سیم پیچ‌های صوتی شل یا آسیب دیده هستند.

·         به جای  شنیدن موسیقی صداهای دیگر می‌آید

اگر موسیقی گذاشته شده را اصلا نمی‌شنوید و در عوض صداهای ناخوشایندی مانند صدا زدن یا تق تق می‌شنوید، این یک پرچم قرمز بزرگ است. اسپیکرهای شما تقریباً به طور قطع از کار خواهند افتاد.

·         فقدان باس، تریبل یا صدای میانی

کاهش ناگهانی و شدید در پاسخ باس معمولاً نشانه خوبی است که بلندگوهای شما تا حدی خراب شده اند. سعی کنید از کنترل‌های اکولایزر در رادیو ماشین خود استفاده کنید. اگر متوجه کمبود کامل بیس، تریبل یا صدای میانی شدید، احتمالاً به بلندگوهای جدیدی نیاز دارید.

·         عدم لرزش بلندگوها

عدم لرزش بلندگو‌ها گاهی اوقات به دلیل باد کردن آنهاست. اما می‌تواند به دلیل مشکل سیم کشی نیز ایجاد شود. هنگامی‌که سیستم در حال کار است، جلوی گریل‌های بلندگو را دست بزنید. اگر اصلاً لرزشی احساس نمی‌کنید، باید بررسی شود و ببینید که آیا اتصالات سیم بلندگو خراب است یا خیر.

تعمسر  ضبط اریزو

·         چک کردن بلندگوها از نظر امپدانس

اگر مولتی متر دارید گریل‌های بلندگو را جدا کنید، می‌توانید امپدانس هر بلندگو را بررسی کنید. اسپیکرهایی که در خوب کار می‌کنند معمولا امپدانس ۴ یا ۸ اهم دارند. اگر متوجه شدید که بلندگوهای شما امپدانس بسیار بالا یا حتی بی نهایت دارند، خراب شده اند.

علت خاموش شدن بلندگوهای خودرو چیست؟

خرابی مکانیکی

خرابی‌های مکانیکی بلندگوی خودرو زمانی اتفاق می‌افتد که قطعه ای به نام مخروط مجبور می‌شود به گونه ای حرکت کند که برای آن طراحی نشده است. اتفاقی که می‌افتد این است که مخروط فراتر از آنچه که قرار است حرکت می‌کند و بر قسمت‌های داخلی فشار وارد می‌کند. این می‌تواند باعث برخورد قسمت‌هایی از بلندگو با یکدیگر یا قاب بلندگو شود که در نهایت باعث پاره شدن، شکستن یا شل شدن قطعات شده و آسیب دائمی‌ایجاد می‌کند.

خرابی حرارتی

خرابی بلندگوهای حرارتی خودرو زمانی اتفاق می‌افتد که یک اسپیکر قدرت بیشتری از توان خود دریافت کند. انرژی اضافی باعث ایجاد گرما می‌شود که می‌تواند چسبی را که برخی از اجزا را در کنار هم نگه می‌دارد نرم کند. این اساساً اسپیکر را خراب می‌کند. زیرا دیگر صدایی مانند سابق تولید نمی‌کند.

خطر دیگر تغذیه بیش از حد انرژی به بلندگوی ماشین این است که برق اضافی می‌تواند به معنای واقعی کلمه سیم‌های ظریف داخل قطعه ای به نام سیم پیچ صدا را بسوزاند یا ذوب کند. این یکی از فاجعه ‌بار ترین خرابی‌هایی است که به یک بلندگوی متحمل می‌شود. سیم پیچ صدا در این روش آسیب دیده است.

در هر دو خرابی‌های مکانیکی و حرارتی، شایع ترین علل، کارکرد تصادفی یا بی دقتی یک سیستم خارج از حاشیه ایمنی است. به عنوان مثال، افزایش صدای سیستم استریوی ماشین باعث می‌شود که صدایی بی کیفیت بشنوید. به این معنی که سیم پیچ‌های صوتی در ووفرهای شما ممکن است از عنکبوت‌هایی که آنها را در جای خود نگه می‌دارند جدا شده باشند.

صدا تنها چیزی نیست که بلندگوها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه صرفاً زیاد کردن صدا و رها کردن آن برای مدت طولانی، شایع‌ترین علت بلندگوهای خراب است، اما دلایل فنی بیشتری نیز وجود دارد. اگر یک سیستم صوتی به درستی طراحی نشده باشد، احتمال اینکه بلندگوها در نقطه ای خراب شوند نیز بیشتر می‌شود.

سایر دلایل خراب شدن باند و بلندگو خودرو آریزو

قطع شدن آمپلی فایر، آسیب فیزیکی به بلندگو و تعدادی از دلایل دیگر نیز می‌تواند باعث این خرابی می‌شود. قطع شدن مشکلی است که گاهی اوقات در سیستم‌های صوتی خودرو که دارای آمپلی فایر اختصاصی هستند دیده می‌شود. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که آمپر بیش از حد فعال باشد و بالا و پایین شکل موج صوتی به معنای واقعی کلمه قطع شود. اگر قطع شود، در واقع ممکن است به اسپیکرهایی آسیب برسانند و آمپر بیش از حد دریافت نمایند. زیرا شکل موج قطع شده منجر به انتقال بیش از حد توان به بلندگو در طول زمان می‌شود.

آسیب فیزیکی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک بلندگو با بی‌احتیاطی نصب شود، یا زمانی که گریل‌های محافظ شل شده و بلافاصله تعویض نشوند. بدون پوشش محافظ از هر نوع، آسیب رساندن به بلندگو با سوراخ کردن یا پاره کردن مخروط بسیار آسان است زیرا آنها نسبتاً ظریف هستند. اگر هر یک از اسپیکرهای خودروی شما قاب‌های خود را ندارند و اسپیکرها هنوز آسیبی ندیده اند، فوراً آن را بپوشانید.

همچنین این امکان وجود دارد که بلندگوهای خودرو به دلیل استفاده طولانی و قدیمی‌شدن از کار بیفتند. این امر به ویژه در مورد بلندگوهایی که از مواد ضعیف‌تری ساخته شده اند صدق می‌کند.

سایر دلایل خراب شدن باند و بلندگو خودرو آریزو

بلندگو‌های خراب را تعمیر کنیم یا تعویض؟

در حالی که مطمئناً تعمیر اسپیکر ماشین امکان پذیر است، اما معمولاً ارزش آن را ندارد. تعمیرات معمولاً در مقایسه با خرید یک اسپیکر جدید پرهزینه تر است، اگرچه برخی استثناها وجود دارد، به خصوص اگر خودتان آن را تعمیر کنید. برای مثال، اگر مراقب باشید، اغلب ممکن است مخروط بلندگوی فرورفته و پارگی‌های کوچک را تعمیر کنید.

تعمیر سیم پیچ‌های بلندگو دشوارتر و گران تر است، به خصوص اگر بخواهید آن را به تعمیرگاه ببرید. اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید کیت‌های تعمیر بلندگو که شامل مخروط جدید، سیم پیچ صوتی، عنکبوت، کلاهک گرد و واشر هستند، را تهیه نمایید.

مشکلات اصلی مانیتور خودرو چیست؟

مشکل ۱: عدم پاسخگویی

یکی از مشکلات اصلی مانیتور ماشین، عدم پاسخگویی صفحه نمایش است. گاهی اوقات، وقتی صفحه را لمس می‌کنید و برای دستورات سوایپ می‌کنید، صفحه نمایش پاسخ نمی‌دهد یا همان صفحه ثابت می‌ماند و هر چقدر تلاش کنید هیچ اتفاقی نمی‌افتد. صفحه نمایش لمسی خودرو از اجزای شکننده ساخته شده است و ممکن است آسیب ببیند. با این حال ممکن است مسائل دیگری نیز وجود داشته باشد.

مشکل ۲: مشکل سیم کشی

مانیتور خودرو با سیم به باتری خودرو متصل می‌شود. سیم‌ها ظریف هستند و ممکن است شل شوند یا آسیب ببینند. با چنین سیم‌های آسیب دیده، صفحه نمایش پاسخ نمی‌دهد زیرا برق به درستی به صفحه لمسی داده نمی‌شود.

مشکل ۳: مستعد آسیب فیزیکی

صفحه نمایش لمسی بسیار شکننده است و ممکن است گاهی اوقات آسیب ببیند. ترک خوردگی صفحه نمایش لمسی یکی از اصلی ترین دلایلی است که منجر به عدم پاسخگویی مانیتور خودرو می‌شود. آسیب‌های قابل مشاهده را بررسی کنید. اگر صفحه نمایش دارای ترک یا آسیب قابل مشاهده است، احتمالاً باید آن را تعمیر کنید.

گاهی اوقات، حتی خراش‌های کوچک می‌تواند صفحه نمایش لمسی را خراب کند. اگر از وسیله تیز برای کار با صفحه لمسی استفاده شود، ممکن است این اتفاق بیفتد. از این رو، سعی کنید همیشه با دست خالی صفحه نمایش را لمس کنید.

گاهی اوقات، آب یا مایعات نیز باعث می‌شود صفحه نمایش استریو خودرو از کار بیفتد. اگر به طور تصادفی مقداری آب یا نوشیدنی روی صفحه نمایش بریزد و سریع آن را تمیز نکنید ممکن است مایع به داخل آن برود و به صفحه لمسی آسیب برساند.

مشکل ۴: خطای نرم افزار

ممکن است مانیتور خودرو هیچ آسیب قابل مشاهده یا سیم معیوب نداشته باشد. در این مورد، احتمالاً نرم افزار عامل عدم پاسخگویی است. اگر اخیراً آخرین نرم‌افزار را روی صفحه لمسی هوشمند به‌روزرسانی کرده‌اید یا حتی نرم‌افزار جدیدی نصب کرده‌اید، ممکن است تنظیم صفحه با نرم‌افزار جدید کمی‌طول بکشد. به همین ترتیب، اگر نرم افزار با صفحه نمایش لمسی ناسازگار باشد، خطا رخ می‌دهد.

راهنمای نصب و تعمیر مانیتور شکسته خودرو

اگر مانیتور لمسی ماشین آسیب دیده و از کار افتاده است باید به دنبال تعمیر آن یا نصب مانیتور جدید باشید. اگر تعمیرگاه آن را تعویض کند هزینه زیادی می‌گیرد. اما خودتان می‌توانید آن را تعویض نمایید. راه اندازی پیچیده نیست. شما به راحتی می‌توانید صفحه نمایش شکسته را با جعبه ابزار و کمی‌راهنمایی جایگزین کنید. در اینجا نحوه تعویض شیشه ترک خورده مانیتور خودرو آریزو را با هم می‌بینیم.

مرحله ۱: مانیتورخودرو را باز کنید

ابتدا با استفاده از یک پیچ گوشتی، تمام قطعه مانیتور خودرو را از داشبورد جدا کنید. شما به یک پیچ گوشتی مغناطیسی مخصوص نیاز دارید که بتواند پیچ‌های کوچکتر را بالا بکشد. هر کدام را با دقت باز کنید و در جعبه بگذارید، زیرا بعداً به آن نیاز خواهید داشت. اکنون، بدون آسیب رساندن به سیم، قطعه مانیتور را با دقت جدا کنید.

مرحله ۲: استریو ماشین را جدا کنید

پس از برداشتن آن، شروع به جدا کردن آن کنید. ابتدا با احتیاط شروع به برداشتن صفحه رویی کنید. سپس به قسمت بالایی صفحه نمایش رفته و تمام سیم‌های متصل به صفحه را جدا کنید. برای جدا کردن پیچ‌های باریک، می‌توانید از پیچ گوشتی مغناطیسی استفاده کنید.

مرحله ۳: سیم‌های اصلی پنل صفحه را جدا کنید

اکنون به سمت سیم‌های اصلی یا مرکزی صفحه نمایش حرکت کنید. سیم‌ها معمولا در پشت صفحه نمایش قرار می‌گیرند. اگر سیم‌ها را کوچک‌تر و شکننده‌تر می‌بینید، می‌توانید از انبردست سوزنی برای جدا کردن آنها استفاده کنید. همه چیز را ماهرانه و با دقت نگه دارید. همچنین می‌توانید مکان‌های تعیین‌شده سیم‌ها را برای علامت‌گذاری نقاط متصل آن‌ها برای استفاده در آینده یادداشت کنید.

مرحله ۴: صفحه لمسی را جدا کنید

تا این مرحله صفحه و سیم‌ها را برداشته اید. وقت آن است که صفحه نمایش لمسی را از استریو ماشین جدا کنید. متوجه خواهید شد که صفحه استریو خودرو را می‌توان از قسمت پایین صفحه نمایش جدا کرد. مطمئن شوید که این کار را به آرامی‌و بدون آسیب رساندن به صفحه نمایش لمسی انجام دهید. می‌توانید از انبر سوزنی برای جدا کردن صفحه نمایش به آرامی‌استفاده کنید.

مرحله ۵: صفحه نمایش لمسی شکسته را بردارید

بعد از اینکه صفحه لمسی را جدا کردید، آن را به آرامی‌بدون آسیب رساندن به صفحه LCD جدا کنید. اگر صفحه LCD آسیب ببیند، باید کل قطعه استریو را تعویض کنید. بنابراین، در اینجا بیشتر مراقب باشید.

صفحه نمایش لمسی شکسته را بردارید

مرحله ۶: ال سی دی را تمیز کنید

صفحه لمسی شکسته را حذف کرده اید. زمان تمیز کردن صفحه نمایش LCD اصلی استریو ماشین فرا رسیده است. چند قطره آب مقطر را روی یک صفحه میکروفایبر نرم بریزید و به آرامی‌صفحه LCD را پاک کنید. حالا از یک پارچه میکروفایبر خشک استفاده کنید و صفحه LCD را به آرامی‌خشک نمایید. چند دقیقه صبر کنید تا کاملا خشک شود.

مرحله ۷: صفحه نمایش لمسی جدید را نصب کنید

اکنون صفحه لمسی جایگزین را بردارید و با دقت تمام سیم‌ها را در مکان‌های مناسب وصل کنید. بیشتر مراقب باشید و هر سیم را به درستی وصل کنید تا شل نشوند. سیم‌های شل اغلب منجر به مشکلات دیگری نیز می‌شوند.

مرحله ۸: یک محافظ صفحه اضافه کنید

برای جلوگیری از آسیب‌های غیر ضروری و تجمع کثیفی، یک محافظ صفحه را به صفحه لمسی وصل کنید. این محافظ‌های صفحه نمایش در فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی یا فروشگاه‌های اینترنتی موجود هستند.

مرحله ۹: همه چیز را به دقت جمع کنید

ابتدا سیم‌ها را به صفحه وصل کنید. در مرحله بعد، صفحه را به قطعه استریو خودرو وصل کنید. در نهایت دوباره با احتیاط آن را با پیچ به داشبورد خودرو وصل کنید.

جمع بندی

سیستم صوتی خودرو، مانیتور، باند، و بلندگو معمولاً به دلیل مشکلات مکانیکی و حرارتی از کار می‌افتند. از آنجایی که بیشتر خرابی‌ها ماهیت مکانیکی یا حرارتی دارند، بهترین راه برای جلوگیری از خراب شدن بلندگوها و سایر قسمت‌ها این است که با صدای کم از بلندگوها استفاده کنید.

مشکلات مختلف ممکن است منجر به عدم پاسخگویی صفحه نمایش لمسی استریو خودرو، باند و بلندگو شود. این مقاله می‌تواند به شما در شناسایی علت و انجام اقدامات لازم برای رفع مشکل کمک کند. اگر مطمئن نیستید، همیشه می‌توانید برای انجام کار به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید. گروه تعمیرات کریم سیستم با سال‌ها تجربه و مهارت کافی می‌تواند تمامی‌قسمت‌های سیستم صوتی خودرو را تعمیر و یا تعویض نماید. همین حالا با شماره ۰۹۱۲۰۷۸۵۰۲۱ تماس بگیرید و اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایید.

تایتل: آشنایی با نصب و تعمیر سیستم صوتی، مانیتور، باند، و بلندگو آریزو|کریم سیستم

دیسکریپشن: گروه تعمیرات کریم سیستم ۰۹۱۲۰۷۸۵۰۲۱ ارائه دهنده خدمات نصب و تعمیر سیستم صوتی خودرو، مانیتور، باند، بلندگو، فروش و نصب ردیاب و تعمیر ضبط خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *